카테고리 없음

2023. 04. 08 9급 국가지 영어 15번 해설

겸둥이 교육학 시험 2023. 8. 25. 09:24
반응형

 

 

15. 다음 글의 요지로 알맞은 것은?

Many parents have been misguided by the “self-esteem movement,” which has told them that the way to build their children’s self-esteem is to tell them how good they are at things. Unfortunately, trying to convince your children of their
competence will likely fail because life has a way of telling them unequivocally how capable or incapable they really are through success and failure. Research has shown that how you praise your children has a powerful influence on their
development. Some researchers found that children who were praised for their intelligence, as compared to their effort, became overly focused on results. Following a failure, these same children persisted less, showed less enjoyment, attributed their failure to a lack of ability, and performed poorly in future achievement efforts. Praising children for intelligence made them fear difficulty because they began to equate failure with stupidity.

 

Frequent praises increase self-esteem of children.

Compliments on intelligence bring about negative effect.

A child should overcome fear of failure through success.

Parents should focus on the outcome rather than the process

 

[정답]

 

[해설]

주어진 글의 요지를 파악하기 위해 다음 문장들을 살펴보면 다음과 같다.

"Many parents have been misguided by the 'self-esteem movement,' which has told them that the way to build their children’s self-esteem is to tell them how good they are at things."
"trying to convince your children of their competence will likely fail because life has a way of telling them unequivocally how capable or incapable they really are through success and failure."
"children who were praised for their intelligence, as compared to their effort, became overly focused on results."
"Praising children for intelligence made them fear difficulty because they began to equate failure with stupidity.“

 

주어진 문장들을 종합해보면, 글의 요지는 다음과 같다.

Compliments on intelligence bring about negative effect.

 

따라서, "지능에 대한 칭찬은 부정적인 영향을 가져온다"는 것이 주어진 글의 요지

[전문 해석]

많은 부모들에게 "자아 존중 운동"이 잘못 알려져 왔다. 자녀의 자아 존중감을 키우는 방법은 그들에게 그들이 잘하는 것에 대해 칭찬해주는 것이 자아 존중을 시키는 것이라고 가르쳐왔습니다. 그러나 불행하게도, 자녀들에게 그들의 능력을 납득시키려는 시도는 대부분 실패할 것입니다. 왜냐하면 삶은 성공과 실패를 통해 그들이 정말로 능력이 있는지 없는지에 대해 명확하게 알려주기 때문입니다. 연구 결과는 어떻게 자녀를 칭찬하느냐가 그들의 발달에 강력한 영향을 미친다는 것을 보여주고 있습니다. 몇몇의 연구자들은 노력보다는 지능에 대해 칭찬받은 아이들이 결과에 과도하게 집중하는 경향이 있다는 것을 알아 냈습니다. 이 같은 아이들은 실패 후에 더 이상 집중하지 않고, 즐거움을 느끼지 못하며, 실패를 능력의 부족으로 돌리며, 미래의 성취 노력에서 좋지 않은 성과를 보였습니다. 지능에 대한 칭찬만 하게되면 어려움에 봉착했을 때 실패를 두려워하게 됩니다. 왜냐하면 그들은 실패를 어리석음과 동등시하기 시작했기 때문입니다.

 

 

[문장 분석 및 단어. 숙어]

1. Many parents have been misguided by the “self-esteem movement,” which has told them that the way to build their children’s self-esteem is to tell them how good they are at things.

 

문장분석

Many parents have been misguided by the “self-esteem movement,”{ which has told them that the way( to build their children’s self-esteem) is to tell them how good they are at things.}

1) 전체 문장 :주어(Many parents)+동사(현재완료 수동태have been misguided by), 형용사 절 { }

2) 형용사 절 { } 분석

(1) 관계대명사 주격(,which) + 동사(has told: 현재완료)+직접 목적어(them)+ 간접 목적어 (that~) 따라서 4형식

(2) 간접 목적어 that 이하 분석

주어(the way)+to 부정사 형용사구(to build their children’s self-esteem)+ 동사(is)+ to 부정사의 명사적 용법: 주격보어(to tell) 따라서 2형식

(3) to tell 이하 분석

to tell+ 직접목적어(them) +간접목적어( how 이하)

(4) how 이하 분석

how+ 형용사. 부사(good)+ 주어(they)+동사(are)

 

단어 및 숙어

(1) misguide: 잘못된 방향으로 이끌다, 잘못된 정보를 받다.

-이 단어는 부모들이 "자아 존중 운동"에 대해 오독이 되어 잘못된 지시를 받았다는 의미 로 사용

 

(2)self-esteem movement: 자아 존중 운동.

-자녀들의 자아 존중감을 키우는 것을 강조하는 운동이나 접근법

 

2. Unfortunately, trying to convince your children of their competence will likely fail because life has a way of telling them unequivocally how capable or incapable they really are through success and failure.

 

문장분석

(Unfortunately,) trying to convince your children of their competence /will (likely) fail {because life has a way of telling them unequivocally/ how capable or incapable they really are through success and failure.}

1) 부사(Unfortunately,)+ 동명사 주어(trying to~)+ 동사(will fail)+ 이유의 부사절{ }

2) 이유의 부사절{ } 분석

(1) 주어(life)+동사(has)+목적어(a way)

(2) a way of telling them unequivocally/ how capable or incapable they really are through success and failure. 분석

telling+직접 목적어(them)+부사(unequivocally)+ 간접 목적어(how 이하)

how 이하 분석

how+형용사.부사(capable or incapable)+주어(they)+부사(really)+동사(are)+부사구( through success and failure.)

 

단어 및 숙어

(1) convince: 납득시키다, 확신시키다.

-부모들이 자녀들을 자신들의 능력에 대해 확신시키려고 하는 것을 의미

(2) competence: 능력.

-자녀들의 능력이나 능통함을 의미

 

(3) likely: 아마도, 고려할 가치가 있는.

-부모들이 자녀들을 자신의 능력에 대해 납득시키려는 시도가 아마도 실패할 것이라고 설 명

 

(4) unequivocally: 모호함이 없이, 명확하게.

-이 단어는 삶이 자녀들에게 자신들의 능력에 대해 명확하게 알려준다는 것을 강조다.

 

3. Research has shown that how you praise your children has a powerful influence on their development.

 

문장분석

Research/ has shown/ that how you praise your children// has //a powerful influence (on their development.)

 

1) 주어(Research)+ 현재완료 동사(has shown)+ 목적어(명사절 that이하)

2) 명사절 that이하 분석

명사절

how+주어(you)+동사(praise)+목적어(your children)

명사절 주어(how you praise your children)+ 동사(has)+목적어(a powerful influence)+부사구(on their development.)

 

 

단어 및 숙어

1) has shown: 보여주다, 입증하다.

-연구가 어떤 결론이나 결과를 보여줬다는 것을 나타냄

 

2) praise: 칭찬하다, 찬양하다.

-부모들이 자녀들을 칭찬하는 행위를 가리키는 단어입니다.

 

3) powerful: 강력한, 효과적인.

-자녀들의 발달에 강력한 영향을 미친다는 것을 나타내는 단어

 

4) influence on: ~영향을 주다,

-자녀들의 발달에 영향을 미친다는 것을 의미

5) development: 발달.

-자녀들의 성장과 발전을 가리키는 단어

 

4. Some researchers /found /that children who were praised for their intelligence, (as compared to their effort,) became (overly) focused on results.

 

문장분석

1) 주어(Some researchers)+동사(found)+명사절 목적어(that 이하)

2) 명사절 목적어(that 이하) 분석

- children(주어)+관계대명사 주격(who were praised for their intelligence,)+부사절 (as compared to their effort,)+동사(became)+부사(overly)+p.p(focused)+부사구(on results.)

 

단어 및 숙어

 

1) as compared to: 비교하여.

-어떤 대상과 비교했을 때를 의미

2) effort: 노력.

-자녀들이 기울인 노력이나 수고를 나타내는 단어

3) became+p.p: ~하게 되다.

-자녀들이 특정한 상태나 태도로 변화했다는 것을 나타soa

 

4) overly: 지나치게, 과도하게.

-어떤 특성이나 행동이 지나치게 강조되거나 향상되었다는 것을 의미

 

5) focused on: 집중하다, 초점을 맞추다.

-어떤 대상이나 목표에 집중하는 것을 나타soa

 

6) results: 결과.

-어떤 활동이나 작업의 결과나 성과를 가리키는 단어

 

5. Following a failure, these same children persisted less, showed less enjoyment, attributed their failure to a lack of ability, and performed poorly in future achievement efforts.

 

문장분석

Following a failure,(these same children persisted less,) showed less enjoyment, attributed their failure to a lack of ability, and performed (poorly) (in future achievement efforts.)

1) 주어(Following a failure)+ 삽입절(,these same children persisted less,)+동사1(showed), 동사2(attributed)+, and 동사3(performed)

 

단어 및 숙어

1) Following: ~이후에, ~을 따라서.

-어떤 사건이나 상황이 발생한 후에 일어나는 것을 의미

2) failure: 실패.

-목표나 기대에 대해 성취하지 못한 상태나 결과를 나타soa

 

3) persisted less: 더 적게 끈기를 보였다.

-실패 이후에 이전보다 더 적은 노력이나 인내력을 가지고 끈기를 보이는 것을 의미

 

4) showed less enjoyment: 더 적은 즐거움을 보였다.

-실패 이후에 이전보다 더 적은 즐거움이나 기쁨을 나타soa

 

5)attribute+목적어+ to 명사:목적어(실패)(능력의 부족)으로 돌리다.

-실패한 것을 자신들의 능력의 부족으로 돌리거나 연결시켰다는 것을 의미

 

6) performed poorly: 좋지 않은 성과를 보였다.

-미래의 성취 노력에서 좋지 않은 성과를 나타냄

 

6. Praising children for intelligence made them fear difficulty because they began to equate failure with stupidity.

 

 

문장분석

Praising children (for intelligence) made them fear difficulty {because they began to equate failure (with stupidity).}

1) 주어(Praising children)+부사구(for intelligence)+동사(made)+목적어(them)+목적격 보어(fear difficulty)+이유의 부사절{ }

 

2) 이유의 부사절{ } 분석

because+주어(they)+동사(began)+ to 부정사( to equate)

 

단어 및 숙어

1) Praising: 칭찬하는.

-어떤 행동이나 업적을 칭찬하는 것을 나타냄

 

2) fear difficulty: 어려움을 두려워하다.

-자녀들이 어려운 상황이나 도전에 대해 두려움을 느끼게 되었다는 것을 의미

 

3) began to: 시작하다.

-자녀들이 특정한 행동이나 상태를 시작하게 되었다는 것을 나타냄

 

4) equate failure with stupidity: 실패를 어리석음과 동일시하다.

-자녀들이 실패를 어리석음과 연결시키거나 동일시하게 되었다는 것을 의미

 

 

 

 

 
반응형